Een plaats waar ik het wolspinnen kan etaleren.
Het wolspinnen in al haar facetten !
De technieken van het spinnen, de complexiteit van de apparatuur. De verschillen van het oude ambacht met de vaak kunstzinnige manier van wolverwerking die in onze huidige tijd wordt toegepast.
Een plaats ook waar anderen kunnen ontdekken wat wolspinnen in onze huidige tijd betekent. Dat het niets met knipmutsen en klompen te maken hoeft te hebben - dat internet en wetenschap veel aspecten heeft toegevoegd die de 'geitenwollensokken'-uitstraling heel snel doet vergeten !
Ben je nieuwsgierig geworden, kijk dan vooral ook op mijn website: http://www.despinkamer.nl

dinsdag 7 juli 2009


Hier zie je me zitten, donker haar en witte blouse.
Ik ben bij het Nederlands Kampioenschap wolspinnen, 27 juni jl. in IJzerlo.

In 2006 en 2007 werd ik Nederlands kampioene - en dit jaar haalde ik de 3e plaats!
Mijn dubbel-pedaals Ashford Joy mocht dit jaar mee - de Ashford Traditional kan ik niet lang meer achter elkaar bedienen na een nare knieblessure die me de laatste 2 jaar parten speelde.

Met de dunne draad was ik de beste, maar mijn dikke draad was niet perfect en het gezamenlijk puntentotaal (en de geringe hoeveelheid gesponnen meters) deden me op de derde plaats in de ranglijst belanden.

Dhr. Naus werd eerste en dat vond ik helemaal geweldig: 80 jaar is hij en samen met zijn vrouw al vele jaren een vaste deelnemer aan de wedstrijd. Vroeger was hij ook al eens kampioen geworden - en een paar jaar geleden nog tweede geworden en nu dan de eerste plaats opnieuw gehaald. Ik hoop dat volgend jaar deze bijzonder aardige mens weer mag meedoen om het NK Wolspinnen en hij zijn titel kan verdedigen.

De wol die ik spon bij deze gelegenheid (ja, die wol is bijzonder belangrijk!) kwam van een schaapje dat zijn roots heeft op het Britse eiland Man - de Manx Loghtan. Deze wol is kortstapelig en kroezig. De dunne draad kon ik er mooi mee spinnen. De dikke draad maakte ik van Kerry Hill. Dat is een prachtig schaap dat een hoofd heeft als een paard: fier kijkend en met de oren rechtop....

meer over wollige zaken volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten